01 02 03 04 05 06 07
Shared website hosting with bluehost review company. Find low priced cheap hosting online.

Polska Super Żywność

Drukuj
Utworzono: 06 luty 2014

Brzmi, jak slogan ministerstwa rolnictwa, ale ja nie mam z nimi nic wspólnego ;-)superfood super żywność

Cudze chwalicie, swojego nie znacie! Taki zarzut, (może nie wprost) usłyszałem od Doroty, po przeczytaniu mojego artykułu "Co to jest Superfood?". Krytyka była jednak konstruktywna, a taką lubię najbardziej, bo jak się okazuje istnieje także polska lista Superfood. Niniejszym chciałbym ją przedstawić, w ślad za autorami (www.odzywianie.info.pl). Ale wtrącę także swoje 3 grosze, bo nie byłbym sobą, gdym tak po prostu coś bezmyślnie przekopiował.

A więc Polacy nie gęsi ;-) Tego, co wymienię poniżej mamy pod dostatkiem, tylko żeby się chciało chcieć...

1. Czosnek

Co zawiera: Przede wszystkim fitoncydy - są to substancje chroniące czosnek przed chorobami i szkodnikami i stanowią główny związek leczący różne schorzenia dróg oddechowych, zwiększający naszą odporność, są bakteriobójcze, grzybobójcze, zwalczają pasożyty. Czosnek przyspiesza wydzielanie żółci, usprawnia pracę jelit, tym samym zapobiega powstawaniu nieprzyjemnych wzdęć. Ponadto zawiera witaminy: C, B1, B2, B6, kwas pantotenowy oraz minerały: siarkę, żelazo, magnez, cynk, mangan, selen, miedź, potas i wapń a także fitosterole.

Uwaga na chiński czosnek, oraz każdy inny, który nie kiełkuje, zapewne został spryskany preparatem blokującym hormony wzrostu...

2. Brokuły

Co zawierają: Brokuły to źródło witamin: C, K, B1, B2, B6, kwasu foliowego, minerałów: potasu, manganu, magnezu, wapnia, siarki, żelaza, chromu, a także błonnika pokarmowego. W rankingach warzyw i owoców są na pierwszym miejscu pod względem mocy w przeciwdziałaniu rakowi, aktywne składniki przeciwdziałające rakowi to sulforafan, beta-karoten, izotiocyjany, indol-karbinol i chlorofil, Związki te wykazują działanie przeciwnowotworowe w obszarze jelita grubego, prostaty, piersi, szyjki macicy, przełyku, żołądka, skóry, płuc, tchawicy, krtani i jamy ustnej.

Uwaga, aby nie stracić za wiele najlepiej spożywać na surowo, lub poddając minimalnej obróbce cieplnej

3. Kiełki lucerny (na tej pozycji wg www.odzywianie.info.pl było kakao, ale nie róbmy sobie jaj... jaja będą później ;-)

Kakao jest bardzo zdrowe, ale jakoś nie chce urosnąć w Polsce. W zamian za to ja proponuję kiełki lucerny. Zwane także Alfalfa. Nazwa wzięła się z języka arabskiego Alf Al Fa i można to przetłumaczyć, jako "ojciec wszelkiego jedzenia", nie bez przyczyny z resztą. Przekonali się o tym arabscy wojownicy w zamierzchłych czasach, gdy przypadkiem okazało się, że skiełkowane w sakiewce ziarna lucerny dają nadzwyczaj dużo sił do walki. Kto by pomyślał..?

Niepozorne trawsko, a ma większość niezbędnych witamin i mikroelementów, a w szczególności: A, E, B-complex, C, E, wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, krzem, cynk, sód, miedź, mangan, siarka, selen. Kiełki lucerny polecane są osobom, które nie tolerują preparatów żelaza oraz wegetarianom. Pomagają obniżyć poziom "złego" cholesterolu LDL i poprawiają apetyt. Są także niezwykle cenione ze względu na zdolność odtruwania organizmu. Posiadają do 42% białka. 

4. Kiszona kapusta

Co zawiera: Kiszona kapusta to naturalne źródło witaminy C wzmacniającej cały organizm oraz "dotleniających" witamin z grupy B, witaminy E a także minerałów tj. wapń, magnez, żelazo, potas i związków siarki organicznej. Kiszona kapusta zawiera również naturalne przeciwutleniacze - karotenoidy i polifenole. Przypuszcza się też, że kiszona kapusta wykazuje działanie antynowotworowe, nie tylko dzięki zawartości izotiocyjanianów. Powszechnie uważa się, że przyczyną powstania nowotworów jelita grubego są procesy gnilne zachodzące wewnątrz niego. Kiszona kapusta ma tak korzystną florę bakteryjną, że nie tylko hamuje ona owe procesy, ale też wpływa stymulująco na system odpornościowy organizmu. W ten sposób kiszona kapusta oczyszcza nasze jelita, a dzięki temu mogą one przyswoić więcej witamin i minerałów z pożywienia, jak również pomaga w przywracaniu równowagi kwasowo zasadowej, a poprzez rozkład pożywienia, obniża poziom cholesterolu. Owa korzystna flora bakteryjna to bakterie takie jak: Lactobacillus plantarum, Pediococcus oraz Leuconostoc, które na drodze fermentacji mlekowej rozkładają cukry do kwasu mlekowego.

Uwaga, niech kapusta będzie naturalnie ukiszona, niekonserwowana i niepasteryzowana, bo jak pokazuje życie, nawet kapustę kiszoną można spie..szyć 


5. Jajka

Co zawierają: Jajka są skoncentrowanym źródłem składników odżywczych. Znajdziemy w nich pełnowartościowe białko, witaminy: A, D, E, B1, B2, B6, kwas foliowy, B12, biotyna, kwas pantotenowy, minerały: wapń, żelazo, cynk, miedź i selen. Jajka to również źródło lecytyny.

Wiadomo, na co uważać? Oczywiście jaja mają być od kur wiejskich, EKO, BIO, jak to zwał tak to zwał - nie z klatek.

6. Miód

Co zawiera: Miód zawiera kwasy organiczne: glukonowy, jabłkowy i cytrynowy. W miodzie znajdziemy enzymy, związki o charakterze hormonalnym, związki flawonoidowe, antocyjany, katechiny, barwniki: beta karoten i ksantofil. Znajdziemy w nim witaminy: C, B1, B2, B6 i składniki mineralne: potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo, mangan, kobalt. Dzięki kombinacji wielu składników posiada właściwości bakteriobójcze i antyseptyczne, obniża ciśnienie krwi, poprawia krążenie krwi, zmaga rozwój umysłowy i zwiększa odporność organizmu, zwiększa wydzielanie żółci i obniża poziom cholesterolu. Miód odznacza się również właściwościami przeciwzapalnymi, odnawiającymi i oczyszczającymi.

Na co uważać? Już coś na ten temat pisałem tutaj.

7. Kasza jaglana

Co zawiera: Kasza jaglana posiada największe wartości odżywcze ze wszystkich powszechnie dostępnych kasz, dodatkowo nie zawiera uczulającego glutenu. Zawiera duże ilości witamin: B1, B2, B6, PP, kwas foliowy i kwas pantotenowy, składników mineralnych: żelazo, magnez, potas, cynk, miedź, mangan, selen, krzem a także błonnik pokarmowy. Kasza jaglana ze względu na dużą zawartość pewnych składników mineralnych jest zasadotwórcza, dlatego pomaga przywrócić optymalne pH organizmu. Zawiera antyoksydanty (np. kwas ferulowy i kwas kumarowy) i lecytynę. Według medycyny chińskiej kasza jaglana wykazuje właściwości ocieplające. Wzmacnia osłabiony i wychłodzony organizm. Kasza ta, jak żadna inna, usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, czyli śluz (np. podczas kataru, kaszlu przy chorobach płuc lub oskrzeli).

8. Orzechy włoskie

Co zawierają: Według tabeli ORAC wraz z orzechami pekan zawierają najwięcej przeciwutleniaczy ze wszystkich orzechów (np. zawarty w nich kwas elagowy - wspiera układ odpornościowy i działa przeciwnowotworowo). Orzechy włoskie to źródło witamin: B1, B2, B6, PP, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, E i K, składników mineralnych: wapnia, żelaza, magnezu, potasu, cynku, miedzi, manganu, selenu. Orzechy są również źródłem fitosteroli, które obniżają stężenie złego cholesterolu LDL. Orzechy włoskie w porównaniu z innymi orzechami zawierają znacznie większe ilości kwasów tłuszczowych omega 3. Orzechy te są również bogatym źródłem błonnika pokarmowego, a także białka, co prawda nie pełnowartościowego, ale o dużej wartości.

9. Ryby morskie

Co zawierają: Ryby morskie to przede wszystkim źródło kwasów tłuszczowych omega-3 (im bardziej tłusta ryba morska tym więcej omega-3). Ryby to źródło pełnowartościowego białka, witamin: A, D, PP, B6, B12, składników mineralnych: jodu, magnezu, potasu, selenu.

Na co uważać? Już coś na ten temat pisałem tutaj.

10. Olej lniany

Co zawiera: Olej lniany tłoczony na zimno podobnie jak ryby morskie to przede wszystkim źródło kwasów tłuszczowych omega-3, który odpowiednio dobrany zawiera w swoim składzie ponad 50% przy odpowiednio niskim poziomie kwasów omega-6 i omega-9 ! Produkt ten to również źródło witaminy E, lignanów (naturalne roślinne związki chemiczne budową i działaniem podobne do żeńskich hormonów estrogenów) i błonnika nierozpuszczalnego.

Uwaga, olej lniany tylko na zimno tłoczony i na zimno spożywany. Po podgrzaniu traci wszystko co dobre (nie on jeden z resztą...)

Teraz Twoja w tym głowa, aby jakoś to wszystko wpleść do jadłospisu. Podejrzewam, że część produktów z tej listy nie była żadnym zaskoczeniem, a część być może tak. Pamiętam, że kiedyś rzadko jadłem orzechy poza tymi, które znalazły się, jako bakalie w świątecznych wypiekach, a po upieczeniu to już nie to samo, o czym wtedy nie wiedziałem. Poza tym orzechy stały na półce w szafce, a jak wiadomo z pozycji póki nie wiele mogły pomóc :-). Takie przykłady pewnie można mnożyć.

Artykuł powstał dzięki inspiracji Doroty, oraz korzystając z informacji na stronie: http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,10-najzdrowszych-polskich-produktow-polska-super-zywnosc.html

Mirek,  Kukurykuuu.pl

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Copyright © 2012-2016 Kukurykuuu.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Joomla 1.7 Templates designed by college jacken