01 02 03 04 05 06 07
Shared website hosting with bluehost review company. Find low priced cheap hosting online.

Zimą wyhoduj sobie przyjaciela

Drukuj
Utworzono: 19 listopad 2012

kiełkiNa pewno zauważyłeś, że we współczesnych sklepach przestały istnieć pory roku roku. Czy to dobrze? Niestety nie. Pozornie to ogromny komfort gdy idziesz zimową porą do sklepu i kupujesz sobie "świeże warzywko". Ale to iluzja. Pomidory, ogórki, sałata i inne "egzotyczne zimową porą" warzywa to imitacja. W czym problem? Otóż zima to nie sezon na takie specjały. Kupując je nabywasz produkt intensywnego rolnictwa, silnie przenawożonego i skażonego chemicznie. I po co to robić? W imię witamin, których albo nie ma tam wcale albo występują w ilości śladowej?

Poza tym jak zwykle poza sezonem  kosztuje to niemało. A czy ktoś się zastanawiał ile energii należy dostarczyć zimą aby warzywa urosły i dojrzały. Latem ta sama energia jest za darmo... Ja ostatniego świeżego pomidora pożegnałem w listopadzie :-(
A wiec mamy już przynajmniej trzy powody, dla których należy odpuścić sobie niektóre warzywa zimą: zdrowotny, ekonomiczny i ekologiczny.
Zimą natomiast należy korzystać z letnich i jesiennych plonów. Dosyć dużo warzyw i kilka owoców daje się przechowywać (np. marchew, pietruszka, seler, ziemniaki, kapusta, buraki, jabłka, gruszki). To co nie lubi długotrwałego przechowywania można zamrozić (np. brokuły, szpinak, kalafior). Podobno mrożenie jest lepsze niż długie przechowywanie w piwnicy, gdyż na ostatnim etapie warzywa i owoce tracą najwięcej witamin.  Można też kupować warzywa kiszone lub zrobić to samemu. (np. kapusta, ogórki, pomidory, papryka, brukselka). Czyli, nie jest tak źle. Istnieje jeszcze jedna możliwość- możesz wyhodować sobie przyjaciela, czyli uprawiać kiełki.

Natura tak skonstruowała nasiona iż zawierają one wszystko to, co niezbędne aby młody organizm mógł się rozwinąć i przedłużyć gatunek. Dlaczego zatem z tego nie skorzystać? Poza tym w kiełkujących nasionach uaktywniają się enzymy, dzięki czemu w młodych kiełkach powstają duże ilości witamin. Złożone węglowodany, tłuszcze i białka skumulowane w nasionach, podczas procesu kiełkowania rozkładane są na związki proste, łatwo przyswajalne przez organizm człowieka. Enzymy biorące udział w rozkładaniu tych substancji ułatwiają również trawienie pokarmów jedzonych z dodatkiem kiełków. Kiełki nasion są doskonałym źródłem mikroelementów, soli mineralnych oraz innych składników odżywczych. Są również mniej kaloryczne od samych nasion i produktów z nich wytwarzanych.
Świeże kiełki obfitują w wartościowe białka i kwasy tłuszczowe omega-3, są także bogate w błonnik. Regularne ich spożywanie przeciwdziała wielu poważnym schorzeniom, wzmacnia system odpornościowy, uzupełnia niedobory witamin i składników mineralnych, a także działa przeciwnowotworowo.

Wybór nasion do kiełków jest niczego sobie: rzodkiewka, brokuł, burak, cebula, fasola mung, kapusta, rzeżucha, pszenica, soczewica, lucerna i inne. Tak niewiele trzeba (nasiona, pojemnik i codzienne nawadnianie) a tak wiele można zyskać.

Oczywiście nie każdy ma na to czas. Gotowe kiełki można też kupić w sklepie ale... są one zazwyczaj szczelnie zapakowane w folię. Producenci w ten sposób unikają potencjalnego skażenia w drodze do konsumenta, np. mikrobiologicznego. Roślina żywa szczelnie zapakowana w folię odczuwa brak tlenu i co się dzieje? Jednym z efektów ubocznych jest zamiana azotanów na znacznie bardziej toksyczne azotyny. Warto zatem zwrócić uwagę na to, czy opakowanie jest szczelne czy perforowane. Jeśli już kiełki zapakowane są szczelnie, to najlepiej jeśli pochodzą od lokalnego dostawcy, czyli czas po jakim znajdą się na Twoim stole jest jak najkrótszy - kiełki najmniej stracą, Ty najwięcej zyskasz. Rachunek jest prosty.

Na koniec uwaga: nasiona do kiełków są specjalnie do tego celu przeznaczone, nie mogą być zaprawiane preparatami chemicznymi. A najlepiej oczywiście jeśli będą ekologiczne.
Do dzieła!

Kukurykuuu.pl

Pisząc o kiełkach wykorzystałem m.in. informacje z serwisu: http://www.kielki.info

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Copyright © 2012-2016 Kukurykuuu.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Joomla 1.7 Templates designed by college jacken